Työttömyysturvan leikkausesitys on riittämätön

Hallituksen juuri tekemä päätös työttömyysturvan uudistamisesta on EK:n mielestä oikeansuuntainen, mutta riittämätön. Julkisen talouden tasapainottaminen, työttömyysturvan rahoituksellisen kestävyyden parantaminen ja kannustinongelmien lievittäminen edellyttävät selvästi esitettyjä suurempia muutoksia työttömyysturvan etuuksiin, korostaa johtaja Ilkka Oksala.

– Työttömyysvakuutusmaksut ovat kuitenkin nousemassa aivan liian korkeiksi työllisyyden parantamisen näkökulmasta, vaikka esitetyt muutokset toteutetaan. Maksujen saaminen takaisin kohtuulliselle tasolle vaatii noin 1 miljardin euron sopeutusta työttömyysturvassa.

– Se on järkevintä toteuttaa leikkaamalla työttömyysturvan etuuksia ½ miljardilla eurolla ja keräämällä loput ½ miljardia euroa työllisyyden parantumisen kautta.

– Hallituksen juuri päättämä säästöjen toteuttamistapa on sinänsä tarkoituksenmukainen, toteaa Oksala.

Lisätietoja:
Ilkka Oksala
Johtaja
EK, Työmarkkinat
ilkka.oksala(at)ek.fi
gsm.050 301 8590

Kommentit 4

4 vastausta artikkeliin Työttömyysturvan leikkausesitys on riittämätön
  1. Erkki Kelloniemi sanoo:

Mille aloille niitä lupaamianne työpaikkoja tulee ? Edellisen hallituksen yrityksille antamaan lähes miljardin euron lahjoitukseen annoitte lupauksen, että vastineena saadaan uusia työpaikkoja. Työttömiä on tullut lisää.
    Voitaisiinko nyt vaihteeksi kokeilla toisin päin. Ensin työpaikkoja lisää vaikka 110 000.

Vakavasti. Ansiosidonnaiselta (työpaikkojan ei tule lisää) tipahtaa kunnan sosiaalitoimen syliin. Voi olla että siinä tulee mukana myös perhe. Millä kunta elättää työttömän perheineen, kun työtä ei edelleenkään ole lisää ?

2. Marko Suominen sanoo:

Mikä Teille riittää? Leikataan kilpailukyvyn nimissä myös on EK:n palkoista?

3. Mikkis sanoo:

Kun työttömyyden puolesta taisteleva AY liike lopetataan ei ole tarve enää miettiä työttömyyttä. Työpaikkoja ei synny alentamalla kilpailukykyä ja työntämällä miljoonia kannatamattomaan työhön elvytyksen nimissä.

4. Ilona Asp sanoo:

Ettekö te EK:ssa ymmärrä, että töitä ei ole? Minäkin 58-vuotias menisin heti töihin, jos joku ottaisi (ja maksaisi palkkaa tekemästäni työstä)