Vastuullisuuden tekijät: Verkkokauppa.com haluaa myydä tarpeeseen

02.09.2021

Verkkokauppa.comissa vastuullisuus kiteytyy siihen, että se auttaa asiakastaan kaikin keinoin löytämään tämän tarpeeseen parhaiten sopivan tuotteen. Silloin se on käytössä pitkään. Vastuullisuuspäällikkö Johanna Stenbäck kertoo Verkkokauppa.comin vastuullisen myynnin konseptista. Verkkokauppa.com on EK:n jäsenliiton Kaupan liiton jäsenyritys.

Haluamme myydä tarpeeseen. Siksi koetamme auttaa asiakasta löytämään juuri hänelle mahdollisimman sopivan tuotteen. Onnistumme siinä ilmeisesti varsin hyvin, sillä palautusprosenttimme on verkkokaupalle poikkeuksellisen alhainen: tasan prosentin myydyistä tuotteista. Kaupan liiton selvityksen mukaan suomalaiset palauttivat 10‒25 prosenttia verkko-ostoksistaan vuonna 2017 tuoteryhmästä riippuen. Ja mitä vähemmän palautuksia, sitä vähemmän kuljetuksia ja korvaavien tuotteiden ostoja.

Radikaalia avoimuutta tuotetiedoissa

Autamme asiakasta löytämään verkkokaupassa itselleen sopivan tuotteen erittäin laajoilla tuotetiedoilla. Meillä on netissä myös satojatuhansia asiakkaiden tekemiä tuotearvosteluja. Ne ovat sensuroimatonta vertaistietoa. Olemme radikaalin avoimia siinä, että näytämme tuotteiden huolto- ja palautusprosentit. Myymälöissä myyjillämme on tuotteista paljon asiantuntemusta, ja he suosittelevat tai ovat suosittelematta tuotetta asiakkaalle rehellisesti.

Tähtäämme siihen, että tuotteita palautuu meille mahdollisimman vähän. Koska niitä kuitenkin väistämättä tulee, vastuulliseen myyntiin kuuluu, että myös palautetut tuotteet saadaan myyntiin uudelleen. Sitä varten kehitämme outlet-toimintaamme jatkuvasti. Meillä on hyvin vähän hävikkiä palautustuotteista. Avasimme vuoden 2020 lopussa verkko-outletin, jonka kautta palautukset saadaan takaisin myyntiin entistä tehokkaammin.

Yhä suurempi osa asiakkaista hakee vastuullisia toimijoita

Vastuullisuus on olennainen osa liiketoimintaa. Se on tätä päivää ja vielä tärkeämpää tulevaisuudessa, ja täytyy ottaa huomioon kaikessa toiminnassa. Vastuullisuus on aivan välttämätöntä. Se on meillä osa strategiaamme, ja kulminoituu vastuulliseen myyntiin. Haluamme olla tässä kaupan edelläkävijä.

Näemme myös, että asiakkaat kääntyvät tulevaisuudessa yhä enemmän vastuullisten toimijoiden puoleen. Tämä näkyy itse asiassa sidosryhmille viime vuonna tekemästämme kyselystä. Vastaajat kaikissa ryhmissä nostivat ehdottomaksi ykköseksi tuotteiden pitkäikäisyyden ja sitä edistävät keinot. Tätä pyrimme viemään eteenpäin kaikin keinoin.

Henkilöstöllä odotuksia vastuullisuudesta

Sijoittajat ovat selvästi entistä kiinnostuneempia vastuullisuuskysymyksistä, samoin henkilöstö. Kuten kaupan alalla monesti, meilläkin porukka on nuorta. Työntekijöidemme keski-ikä on hiukan päälle 30. Heillä on työnantajaansa kohtaan vastuullisuudesta selkeitä odotuksia. Totta kai meidän on vastattava niihin, toimittava vastuullisesti sekä ympäristön että sosiaalisen vastuun kannalta.

Vastuullisuus tulee yhä useammin näkyviin myös rekrytointitilanteissa. Osa hakijoista on tiedostavia ja valikoivia siinä, millaiseen työpaikkaan he ovat valmiita menemään. Monet arvioivat työpaikkaa valitessaan myös työpaikan arvoja ja työn merkityksellisyyttä. Meidän on pystyttävä vastaamaan siihen.  Kaupan ala on suuri työllistäjä, ja kilpailemme työntekijöistä muiden toimialojen kanssa.

Keskity olennaiseen ja ole konkreettinen vastuullisuusasioissa

Katsomme vastuullisuutta laajasti. Se liittyy ostotoimintaan, logistiikkaan, henkilöstöön, pakkauksiin, energiankäyttöön… Olennaista on, mitä ostetaan, ja että ostetaan tarpeeseen. Asiakkaan vastuulla on miettiä, mitä hän todella tarvitsee. Meidän vastuullamme on se, että tuote on mahdollisimman vastuullisesti valmistettu ja toimitettu meidän hyllyillemme.

Vinkkinä sanoisinkin, että vastuullisuudessa kannattaa olla konkreettinen. Tärkeintä on keskittyä olennaisiin seikkoihin oman toiminnan näkökulmasta. Mitkä ovat oman toiminnan merkittävimmät ympäristö- ja sosiaaliset vaikutukset? Ota niistä selvää ja keskity suurimpiin. Kysy myös sidosryhmiltä, mitä odotuksia heillä on.

Toimien todennettavuus on tärkeää, ja minusta on tärkeää puhua myös ongelmakohdista. Usein ne ovat haasteita, joita koetetaan ratkoa koko toimialalla, ei vain yhdessä yrityksessä. Kaupan alalla yhteinen suuri kysymys on hankintaketjujen vastuullisuuden todentaminen. Meillä on myynnissä suuria kansainvälisiä brändejä ja omia merkkejämme. Monet isot brändit ovat pitkällä omassa vastuullisuustyössään, joten keskitymme omien merkkiemme tuotteisiin. Niihin pystymme vaikuttamaan parhaiten. Meillä on toimintaperiaatteet, joiden noudattamista edellytämme tavarantoimittajiltamme. Edellytämme myös auditointeja, joiden kautta valvomme, että periaatteita noudatetaan.