Tiina Haapasalo

Töissä

Edistän liikenteen, logistiikan ja infran asioita laidasta laitaan. Yritykset tarvitsevat maailmanluokan yhteydet ja väylät. Ala on aina liikkeessä, näköala huikea. Tiimin keskiössä ovat ilmasto-, energia- ja ympäristöasiat.

Vapaalla

Olen savokarjalainen puuhailija: kokkaan, leivon, kylvän, pakastan. Kalastan. Rakastan sukujuhlia ja aikaa ystävä- ja perhepiirissä. Nautin ulkoilmasta, pihatöistä, kävelylenkeistä. Ratsastan, uin, luistelen, sahaan, naulaan, ompelen. Maisemaestetiikka. Pehmodekkarit. Avaruus- ja tähtitiede.

Ensimmäinen työpaikkani

Ensimmäinen työpaikkani oli mansikanpoiminta Suonenjoella. Siellä oli kaikki kaveritkin, sesongin mukaan mentiin ja tultiin, kivaa oli. Makoisa työmuisto on myös tämä: pidin viikoittainen lähikaupan karkkihyllyn kunnossa, purin lähetykset ja täytin hyllyt. Jouluna sai bonukseksi putkikassillisen suklaata.

Kirjoitukseni

Tiina Haapasalo: Kriisinkestävyys keskiöön EU:n liikennerahoituksessa

Uudessa maailmantilanteessa on välttämätöntä kohdentaa liikenneinfran EU-rahoitusta eritoten toimintavarmuutta ja häiriönsietokykyä parantaviin hankkeisiin. Ruotsin ja...
24.04.2024

Tiina Haapasalo: Jyrkkä ’kyllä’ Suomen jäänmurtajahankinnoille 

Haastavina maailmantalouden aikoina on entistä tärkeämpää huolehtia kaikin toimin siitä, että Suomi on houkutteleva toimintaympäristö...
09.03.2022

Haapasalo bloggaa: Tulevan liikennejärjestelmän suuret mahdollisuudet

Tulevaisuus näyttäisi jotakuinkin tällaiselta, jos elinkeinoelämän toiveet täytetäisiin: Suomi on liikenteellisesti hyvä paikka yritystoiminnalle. Yritykset...
17.01.2020

Tiina Haapasalo bloggaa: Autojen päästöt alamäkeen

Merkittävin valinta päästöjen kannalta tehdään uuden auton hankinnan yhteydessä. Henkilöautoliikenteen päästöjen vähentämisessä avainasemassa on autokannan...
30.04.2019

Tiina Haapasalo bloggaa: Paukut Rail Balticaan

Viime viikkojen puheenaiheena ovat olleet Jäämeren rata ja Tallinnan tunneli. On hyvä, että kummankin osalta...
13.03.2018

Tiina Haapasalo bloggaa: Laiva on lastattu Brexitillä – miten liikenne sujuu vastaisuudessa?

Iso-Britannia on Suomen neljänneksi suurin vientimaa EU:ssa. Britannia on meille myös merkittävä tuontimaa ja sieltä...
11.08.2016

Tiina Haapasalo bloggaa: Suomelle uusia vahvuuksia liikenteestä

Liikenne- ja viestintäministeriön liikennekaariehdotus on ennakkoluuloton avaus ja edistää liikenteen liiketoiminnan kasvua. Sen kautta voidaan...
28.04.2016

Tiina Haapasalo bloggaa: Luvattoman hyvää kyytiä?

Liikenteen palvelujen tarjoamista halutaan helpottaa. Ihmisten liikkuminen on 90 % itsepalvelua kävellen, pyörällä tai autolla....
11.03.2016

Tiina Haapasalo bloggaa: Kiinalaisalus Koillisväylällä – linjaliikenne alkamassa

Koillisväylällä on saatu kesän kuluessa kokemusta konttiliikenteestä, kun yksi maailman suurimmista varustamoista markkinoi kesäaikaista linjaa...
18.08.2015

Tiina Haapasalo bloggaa: EU:n liikennepolitiikassa sensitiivistä säätöä

EU:n liikennepolitiikka hivuttuu eteenpäin kolmella rintamalla: ilmastotavoitteet, liikennepolitiikan linjat sekä tie- ja raideliikenteen direktiivit. Ilmastopolitiikan...
11.05.2015

Meriliikenteelle kansallinen strategia

Meriliikenne on ulkomaankaupan välttämätön edellytys ja kilpailutekijä. Siksi olemme olleet kiinteästi mukana meriliikenteen kansallisen strategian...
12.03.2014